4 bekymringer indenfor salgstræning vi ofte hører og løsningen til disse

Vi lever i den digitale tidsalder, hvor online handlen brager derudad. Kundestrømmen i de fysiske butikker er faldende, og der er kamp om kundernes penge. Derfor er det din vigtigste opgave at sørge for, at kunderne forlader butikken med dine produkter. Hvordan gør du det?

Du skal sørge for, at salgsmedarbejderne hele tiden har den nyeste viden omkring dit produktsortiment, så du er top of mind, når de skal anbefale kunden et produkt. En investering i salgstræning vil smitte positivt af på din bundlinje. Og hvem vil ikke gerne have det?

Men før du står med knivskarpe og motiverede brandambassadører for dine produkter, er der nogle udfordringer, du skal overkomme. For hvordan sikres det, at salgstræningen er effektfuld, succesfuld og vigtigst af alt – er pengene værd? I denne artikel deler jeg fire af de bekymringer, vi oftest hører fra vores nuværende samarbejdspartnere, og fortæller hvorfor de bekymringer ikke nødvendigvis er en barriere for at komme i gang med salgstræning.

De kommer her.

#1 “Vi har ikke nok ressourcer til at sætte salgstræning på dagsordenen” 

Med nogle ting i livet gælder én simpel regel – du må investere for at tjene. Når det kommer til salgstræning gælder dette både i forhold til tid og økonomi. Sandheden er, at timingen i stort set alle vigtige beslutninger aldrig er perfekt. Spørg dig selv, hvornår er den perfekte timing til at skifte job? Blive gift? Eller få børn? Nemlig. Aldrig. Ofte forveksles timing med travlhed og hvis ikke vi stopper op en gang imellem og tager os tid til at træffe kloge beslutninger, så misser vi muligheder for succes – både på arbejdet og i livet generelt.

Ved at investere tid i salgstræning i dag, vinder du tid på et senere tidspunkt. Det samme gør sig gældende for det økonomiske perspektiv. Du bør derfor tænke på salgstræning som en langsigtet investering, som med det rette fokus kan sikre dig både en tidsmæssig og økonomisk gevinst.

Den bedste timing er nu.

#2 “Vi har ikke nok materiale til at komme i gang med salgstræning”

En af de mest overvurderede showstoppere, som vi hører fra vores samarbejdspartnere er denne: “vi har ikke noget materiale til at sætte skub i salgstræningen, og at producere noget fra bunden er alt for ressourcekrævende”. Ofte er dette slet ikke tilfældet. Salgschefen er bare ikke klar over, at virksomhedens marketingafdeling sidder inde med præcis denne viden. I mange tilfælde har marketingafdelingen masser af materiale omkring virksomhedens historie og de produkter, de sælger. Og hvor meget mere skal du egentligt bruge for at komme igang?

Denne viden kan du nemt og enkelt omsætte til forskellige træningsindsatser – en mundtlig præsentation, en visuel præsentation eller måske en uformel video, hvor en frontfigur i din virksomhed fremlægger relevant viden. Med videoformatet opnår du den kæmpe fordel, at du kan træne flere steder på én gang og på samme tid. Materialet skal kun laves én gang, men kan bruges igen og igen. Det er netop her, du har investeret tid for at spare tid.

#3 “Vores rækkevidde retfærdiggør ikke vores træningsindsats” 

En anden bekymring omkring salgstræning, vi ofte hører er, at salgschefen ikke føler, rækkevidden står mål med indsatsen, det kræver at gennemføre træningen med butikker i hele landet. Det er en kendt udfordring i detail, at blandingen af deltids- og fuldtidsansatte ofte betyder, at nogle ikke har mulighed for at deltage til møder, der ligger før eller efter almindelig åbningstid. Denne problemstilling kan imødekommes ved strategisk at planlægge dine besøg i butikken, så det fysiske møde bliver brugt på at pleje relationer, skabe synlighed eller støtte salget i den enkelte butik, imens salgstræningen flyttes helt eller delvist online. På denne måde opnår du en bredere rækkevidde og muligheden for at træne sælgerne på individniveau – hvor og hvornår det passer dem bedst. 

#4 “Der er for stor udskiftning i personalet”

I nogle kredse har detailbranchen ry for at være en branche med stor udskiftning – det kan skyldes at de ansatte i mange tilfælde er unge mennesker, der arbejder ved siden af studie og efter 1-3 år er de videre i deres karriere. Får dette dig til at tænke, at salgstræning er penge ud ad vinduet? Faktisk er det netop det modsatte. Ved at stille salgstræning til rådighed sikrer du dig, at både nye og gamle medarbejdere besidder den nyeste viden, om dine produkter på hylden. Salgstræningen er dit allervigtigste værktøj i forhold til at være top of mind hos sælgerne, der skal skubbe dine produkter over disken. 

Det er ikke utænkeligt at du genkender nogle af ovenstående barrierer og at du derfor lige nu sidder med nogle af de samme betænkeligheder i forhold til at starte med salgstræning. Men frygt ej. Vi vil gerne hjælpe dig med at bane vejen og tage det første skridt mod effektfuld salgs- og produkttræning.

Del denne artikel
Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Relaterede indlæg
Læs mere fra SellersPoint

Hvor stor indflydelse har pris, placering og produktviden på, hvilke varer sælgerne anbefaler kunderne? I hvor vidt omfang anbefaler sælgerne produkter, de ikke har en grundig viden omkring? Find ud af det her.

Hvordan opnår du effektfuld træning? Det korte svar er - online træning. Det lidt længere svar, kan du læse dig til i denne artikel.

Alle der beskæftiger sig med detailbranchen - om det er fra et leverandør-, forhandler- eller sælgersynspunkt kan blive enige om, at salgstræning er alfa og omega for at øge bundlinjen. 

Træning i produktkendskab kan være meget tungt og tørt. Du opnår sjældent de bedste resultater ved at tilbyde dit personale et enkelt- eller flerdages kursus. Vi har samlet vores 6 bedste råd til at forbedre jeres produkttræning.

Værsgo

Modtag din gratis guide via email

Værsgo

Modtag din gratis guide via email

Værsgo

Modtag din gratis guide via email

Tak! Du modtager snart en mail fra os

Du modtager din beregnede pris indenfor 12 timer. Tjek eventuelt dit spam-filter, hvis mailen ikke er nået frem.

Tak for din booking!

Vi vender tilbage hurtigst muligt med en bekræftelse på din demo