5 psykologiske principper som du kan bruge til at forbedre din produkttræning

Anders Dalgaard
Anders Dalgaard
Uanset om du benytter produkttræning til dit salgsteam, kundeservice team eller for at øge digitaliseringen på arbejdspladsen, er der flere bekræftede psykologiske teknikker du kan benytte, for at forbedre effektiviteten af dit produkttræningsprogram.

En gruppe psykologer revurderede i 2013 en del studier indenfor kognitiv- og uddannelsespsykologi. Nogle af studierne gik op til 100 år tilbage. I løbet af denne omfattende litterære gennemgang, var det muligt at identificere fem afgørende læringsteknikker som viste sig at have konkrete effekter på forståelsen og fastholdelse af læring. 

I denne artikel vil jeg gennemgå de fem afgørende læringsteknikker, herunder hvorfor de virker og hvor let du kan tilføje dem til dit næste produkttræningsprogram. 

Lad os komme i gang!

1. Spred produkttræningen ud over tid

Dr. John Dunlosky definerer spredt læring som “implementering af et læringsskema som spreder studieaktiviteter ud over tid”. Dette betyder helt essentielt, at i stedet for at lære alting på én gang (som i de traditionelle timelange træningssessioner), bliver læringen spredt ud over tid. 

Spredt produkttræning er en af de mest effektive teknikker du kan benytte for at forbedre dine ansattes læring og fastholdelse af produktviden. De ansatte bliver nødt til at gøre sig umage for at holde fast i informationen efter noget tid, hvilket hjælper dem med at fastholde det i deres hukommelse. 

Du kan inkorporere denne teknik i dit produkttræningsprogram ved hjælp af mikrolæring. Del læringsindholdet op i mindre bidder og oplev, hvor let fordøjeligt produkttræning bliver for dine ansatte. Herefter er det vigtigt at opfordre medarbejderne til at tage kurserne igen efter et stykke tid, for at genopfriske den tilegnede viden.

Hvis du benytter SellersPoint til produkttræning er indholdet allerede struktureret i et mikrolæringsformat. Tiden imellem kurserne afhænger af, hvor lang tid du ønsker at dine ansatte skal fastholde den givne information i kurserne. Med SellersPoint er det nemt at påminde ansatte om at gentage kurserne med den perfekte timing, for at vedligeholde deres viden. Hvis ikke dette er tilfældet, kan en e-mail påmindelse ligeledes virke for jer. 

2. Test medarbejdernes læring

Test af læring er en teknik, hvor de ansatte tester dem selv i det lærte materiale. Det er vigtigt, at disse tests ikke bliver evalueret, således at de ansatte ikke føler, at de sætter noget på spil.

Dunlosky fandt ud af, at denne teknik er ekstrem effektiv i forhold til at forbedre forståelsen af kursernes indhold og fastholdelsen af den lærte viden. Ved at teste kendskabet til produktet i form af tests, bliver informationen placeret i medarbejderens mentale fingerspidser. Dette skyldes at en test i deres kendskab til produktet tvinger dem til at genkalde den information de har tilegnet sig. I denne forbindelse bliver informationen fastholdt i medarbejderens langtidshukommelse. Psykologerne opdagede samtidigt, at jo mere man tester de ansattes produktkendskab, jo bedre – derfor behøver du ikke bekymre dig om at ”over-teste” dine ansatte over tid. 

Du kan bruge denne teknik i din produkttræning ved at inkludere quiz-runder i dine kurser. Disse quizzes skal fungere som en del af læringsaktiviteten – ikke som en evaluering af den ansatte. 

Det er ligeledes vigtigt at tilbyde feedback. Du skal fortælle den ansatte, hvorvidt deres svar var rigtigt eller forkert, ellers risikerer du at den ansatte fastholder ukorrekt information. (Hvis du bruger SellersPoint til at bygge kurser, er quiz og feedbackfunktionen allerede inkluderet i kursusopbygningen. Du kan derfor fortsætte som hidtil).

3. Sammenflet træningsemner

Dunlosky definerer sammenflettet træning som ”et træningsskema som blander forskellige slags problemer/udfordringer, eller et læringsskema som blander forskelligt materiale indenfor et enkelt kursus”. Det er en teknik, hvor forskellige emner og/eller materialer bliver flettet sammen, så de ansatte kan springe fra emne til emne, 

Sammenflettet træning er effektiv fordi det ”tillader de ansatte at sammenligne forskellige slags problemer”. Mens dette kan have en negativ påvirkning på de indledende læringsresultater, giver sammenflettet træning den ansatte mulighed for at organisere materialet i deres psyke, så de bedre kan benytte det senere hen. Dunlosky fandt i denne forbindelse ud af, at sammenflettet træning hjælper den ansatte med at få informationerne lagret i deres lang-tidshukommelse. 

Du kan tilføje teknikken til din produkttræning ved at udgive kurser under forskellige, uafhængige emner og gentage problemløsningsscenarier på tværs af kurserne. Hvis du bruger SellersPoint til udgivelse af kurser, kan du med fordel benytte dig af planlægningsværktøjet til at skabe overblik over dine udgivelser og danne læringsstier mellem kurserne. 

4. Giv en uddybende forklaring på "hvorfor?"

Uddybende forklaring er en teknik, hvor de ansatte bliver bedt om at “komme med en forklaring på, hvorfor en eksplicit angivet kendsgerning eller et koncept er sandt”.

Denne teknik får de ansatte til at spørge ”hvorfor?”, hvilket hjælper med at fremme læring og integrere ny information ved hjælp af tidligere viden. Dunlosky fandt ud af, at en uddybende forklaring på spørgsmålet ”hvorfor?” ikke har en særlig virkning på fastholdelse af information, men teknikken er behjælpelig med at lære nye facts – særligt indenfor emner som den ansatte i forvejen har godt kendskab til. 

Uddybende forklaring er som teknik den mest brugbare indenfor produkttræning, hvis målet er at skabe en dybere produktkendskab – så længe at den basale viden allerede sidder fast. Du kan implementere denne teknik i din træning, ved blot at stille ”hvorfor?” spørgsmål i kursernes quizzes – så som ”hvorfor er dette rigtigt/forkert?” eller ”hvorfor giver denne løsning mening kontra denne løsning?”.

5. Forsøg at implementere selvforsklaring

Selvforklaring er en teknik, hvor de ansatte forklarer ”nogle aspekter af den måde de bearbejder viden på” – uanset om det er i forbindelse med, hvordan ny information er relateret til den information den ansatte i forvejen har, eller om det er de skridt de tog under løsningen af et problem. 

Tilsvarende til teknikken, hvor den ansatte kommer med en uddybende forklaring på, hvorfor de gør som de gør, forstærker denne teknik måden hvorpå den ansatte lærer, ved at integrere ny information med tidligere viden. Dunlosky fandt ligeledes ud af at ”effekten af ’selvforklaring’ viser sig på tværs af et imponerende udvalg af læringsresultater, herunder forskellige målinger af hukommelse, forståelse og overførsel”. Dog er det noteret at videregående forskning er nødvendig for at kunne identificere, hvor længe disse fordele gælder (med andre ord, om det påvirker den langvarige fastholdelse). 

 

Ud af de fem læringsteknikker, er selvforklaring den mest besværlige at inkorporere i onlinekurser, da det ofte indebærer at den ansatte skal forklare processen i deres problemløsning højt for dem selv. Det er dog muligt at implementere i din produkttræning. Dette kan gøres ved at bruge rollespil som tilføjelse til online produkttræning. Her vil de ansatte få mulighed for at dele de overvejelser de gør sig i et problemløsningscenarie. Et andet – og måske lidt lettere – eksempel på en løsning, kunne være at høre de ansattes selvforklaringer på et ugentligt morgenmøde mens læringen stadig er frisk. 

Pointen med de fem psykologiske principper

Spredt produkttræning, test af produktkendskab, sammenflettet træning, forklaring af “hvorfor?” og selvforklaring er bekræftede psykologiske teknikker du kan benytte for at effektivisere din produkttræning. 

Du kan bruge disse teknikker adskilt eller kombineret for en større gennemslagskraft. Særligt kan en kombination af spredt produkttræning og test af produktkendskab påvirke måden den ansatte forstår og fastholder viden på i et stort omfang. 

God fornøjelse med implementeringen af jeres produkttræning! 

Del denne artikel

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin