6 gode råd til at forbedre jeres produkttræning

Træning i produktkendskab kan være meget tungt og tørt. Du opnår sjældent de bedste resultater ved at tilbyde dit personale et enkelt- eller flerdages kursus. Vi har samlet vores 6 bedste råd til at forbedre jeres produkttræning.

Træning i produktkendskab kan være meget tungt og tørt. Du opnår sjældent de bedste resultater ved at tilbyde dit personale et enkelt- eller flerdages kursus. Ifølge Hermann Ebbinghaus, en tysk psykolog, husker dine medarbejdere kun 44% af hvad der er blevet undervist, blot en time efter træningen. Vi har samlet vores 6 bedste råd til at forbedre jeres produkttræning. 

1. Tilskynd regelmæssige træningsvaner

At få personalet til at træne regelmæssigt (måske endda dagligt) holder produktinformationerne friske. Gentagelse hjælper med at overføre din træning fra memorering til mestring; personalet bliver selvsikre i deres produktkendskab.

At opbygge daglige træningsvaner gør det også lettere at uddanne personale, når nye produkter udgives eller opdateres. I stedet for at prøve at få dem til at tage træningen, kan du blot skubbe nyt indhold på din platform.

2. Gør det mobilt

Frontline personale arbejder ofte væk fra skriveborde og computere. De er ude på salgsgulvet for at interagerer med kunderne i butikken – og det er her, du vil have dem! 

Når du gør din træning tilgængelig på mobile enheder (som en iPad i en butik eller personalets egne smartphones), kan dit frontline personale tage kurser i pauser mellem kundeinteraktioner – eller endda i deres fritid.

3. Brug Mikrolæring

Læring er ikke en hændelse, men en proces der kræver tid. 

Mikrolæring gør det hurtigt og nemt for personalet at få de produktoplysninger, de har brug for, når de har brug for det. 

Det giver dig også mulighed for at strukturere dit program logisk omkring produkter. Du kan oprette kurser om specifikke produkter eller tjenester, startende med et modul om fordele ved produktet og efterfølgende gå videre til de mere komplekse detaljer omkring produktet.

4. Inkludér rollespil

Giv personalet en chance for at øve sig på at anbefale eller illustrere produkter, inden de rammer salgsgulvet. Rollespil-scenarier hjælper medarbejderne med at anerkende mulighederne for at bringe produkter op og opbygger deres selvtillid, så de er komfortable med at diskutere disse produkter i salgssituationer.

Rollespilsscenarier kan også hjælpe med at udvikle dine medarbejders kommunikationsevner og forbedre jeres kundeservice.

5. Brug produktet

Ud over at kende fordelene og funktionerne, skal dit personale i frontlinjen forstå, hvordan dine produkter og tjenester fungerer – især hvis de er komplekse og hvis pris og kvalitet hænger sammen.

En god måde at tilskynde produktmestering er at give personalet en chance for rent faktisk at bruge produkterne selv. Sponsorer et produkt til personalet eller endnu bedre sæt et produktet på højkant i en salgskonkurrence i forbindelse med produkttræningen for at skabe et incitament til at bruge den tilegnede viden i praksis mens den stadig er frisk. 

6. Gør det sjovt

Folk lærer bedre, når de er aktivt engagerede med indhold i stedet for passivt at læse eller se. Strategier som spilbaseret træning eller gamification opfordrer personalet til at interessere sig for det indhold, der læres – og fortsætte med at lære, indtil de mestrer det.

Plus når træning er sjovt, er det meget lettere at skabe vaner med regelmæssig træning, som er så vigtige for mental opbevaring og anvendelse af produktinformation.

Konklusion

Kunder undersøger produktinformationer mere end nogensinde. Men denne proces er ofte overvældende – hvilket er grunden til, at mange henvender sig til frontline personalet for at få hjælp.

Frontline personale repræsenterer en stor mulighed for at skabe tillid og forbedre kundetilfredsheden. Men for at omdanne personale til produkteksperter har du brug for en stor mængde kvalificeret træningsindhold – og at personalet engagerer sig med indholdet regelmæssigt.

Sæt dit træningsforløb op med sjove, korte, mobiltilgængelige læringsmoduler, der lærer produktfordele og fakta. Engagér personale til at træne regelmæssigt. Brug rollespil-scenarier og produktdemoer for at opbygge deres selvtillid, så de er komfortable med at anbefale produkterne i enhver salgssituation.

Del denne artikel
Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Relaterede indlæg
Læs mere fra SellersPoint

Uanset om du benytter produkttræning til dit salgsteam, kundeservice team eller for at øge digitaliseringen på arbejdspladsen, er der flere bekræftede psykologiske teknikker du kan benytte, for at forbedre effektiviteten af dit produkttræningsprogram.

Overvejer du at indføre produkttræning for dine medarbejdere? Vi har samlet nogle af vores bedste tips og tricks til hvordan du lykkes med implementeringen.

Vidste du, at det kan tage op til 2 år før, at en nyansat medarbejder er lige så produktiv, som medarbejderen de erstatter? Vi giver dig vores bedste øvelser til en effektiv onboarding!

Tak for din interesse!

Du er nu blot få informationer fra din gratis demo

Tak! Du modtager snart en mail fra os

Du modtager din beregnede pris indenfor 12 timer. Tjek eventuelt dit spam-filter, hvis mailen ikke er nået frem.

Tak for din booking!

Vi vender tilbage hurtigst muligt med en bekræftelse på din demo