Træning i produktkendskab kan være meget tungt og tørt. Du opnår sjældent de bedste resultater ved at tilbyde dit personale et enkelt- eller flerdages kursus. Ifølge Hermann Ebbinghaus, en tysk psykolog, husker dine medarbejdere kun 44% af hvad der er blevet undervist, blot en time efter træningen. Vi har samlet vores 6 bedste råd til at forbedre jeres produkttræning.
1. Tilskynd regelmæssige træningsvaner
At få personalet til at træne regelmæssigt (måske endda dagligt) holder produktinformationerne friske. Gentagelse hjælper med at overføre din træning fra memorering til mestring; personalet bliver selvsikre i deres produktkendskab.
At opbygge daglige træningsvaner gør det også lettere at uddanne personale, når nye produkter udgives eller opdateres. I stedet for at prøve at få dem til at tage træningen, kan du blot skubbe nyt indhold på din platform.
2. Gør det mobilt
Frontline personale arbejder ofte væk fra skriveborde og computere. De er ude på salgsgulvet for at interagerer med kunderne i butikken – og det er her, du vil have dem!
Når du gør din træning tilgængelig på mobile enheder (som en iPad i en butik eller personalets egne smartphones), kan dit frontline personale tage kurser i pauser mellem kundeinteraktioner – eller endda i deres fritid.
3. Brug Mikrolæring
Læring er ikke en hændelse, men en proces der kræver tid.
Mikrolæring gør det hurtigt og nemt for personalet at få de produktoplysninger, de har brug for, når de har brug for det.
Det giver dig også mulighed for at strukturere dit program logisk omkring produkter. Du kan oprette kurser om specifikke produkter eller tjenester, startende med et modul om fordele ved produktet og efterfølgende gå videre til de mere komplekse detaljer omkring produktet.
4. Inkludér rollespil
Giv personalet en chance for at øve sig på at anbefale eller illustrere produkter, inden de rammer salgsgulvet. Rollespil-scenarier hjælper medarbejderne med at anerkende mulighederne for at bringe produkter op og opbygger deres selvtillid, så de er komfortable med at diskutere disse produkter i salgssituationer.
Rollespilsscenarier kan også hjælpe med at udvikle dine medarbejders kommunikationsevner og forbedre jeres kundeservice.
5. Brug produktet
Ud over at kende fordelene og funktionerne, skal dit personale i frontlinjen forstå, hvordan dine produkter og tjenester fungerer – især hvis de er komplekse og hvis pris og kvalitet hænger sammen.
En god måde at tilskynde produktmestering er at give personalet en chance for rent faktisk at bruge produkterne selv. Sponsorer et produkt til personalet eller endnu bedre sæt et produktet på højkant i en salgskonkurrence i forbindelse med produkttræningen for at skabe et incitament til at bruge den tilegnede viden i praksis mens den stadig er frisk.
6. Gør det sjovt
Folk lærer bedre, når de er aktivt engagerede med indhold i stedet for passivt at læse eller se. Strategier som spilbaseret træning eller gamification opfordrer personalet til at interessere sig for det indhold, der læres – og fortsætte med at lære, indtil de mestrer det.
Plus når træning er sjovt, er det meget lettere at skabe vaner med regelmæssig træning, som er så vigtige for mental opbevaring og anvendelse af produktinformation.
Konklusion
Kunder undersøger produktinformationer mere end nogensinde. Men denne proces er ofte overvældende – hvilket er grunden til, at mange henvender sig til frontline personalet for at få hjælp.
Frontline personale repræsenterer en stor mulighed for at skabe tillid og forbedre kundetilfredsheden. Men for at omdanne personale til produkteksperter har du brug for en stor mængde kvalificeret træningsindhold – og at personalet engagerer sig med indholdet regelmæssigt.
Sæt dit træningsforløb op med sjove, korte, mobiltilgængelige læringsmoduler, der lærer produktfordele og fakta. Engagér personale til at træne regelmæssigt. Brug rollespil-scenarier og produktdemoer for at opbygge deres selvtillid, så de er komfortable med at anbefale produkterne i enhver salgssituation.