Fakta
Kunde
Scanpan
Industri
Isenkram
Projektdato
Februar 2021 – Nu
Udfordringen
Stort forhandlernetværk - hvordan når vi dem alle med målrettet kvalitetstræning?
Scanpan har i mere end 60 år inspireret til madglæde i køkkenet og leverer i dag håndlavet kogegrej til hele verden – direkte fra deres fabrik i Danmark. Med et stigende kundeklientel og ambitionsniveau ønskede Scanpan at optimere og effektivisere deres tid, så de ikke spilder dyrebare minutter på landevejen, når sælgerne kører fra butik til butik.
Ingen ønsker at udstille sin uvidenhed – det gælder også for sælgere. Derfor tog Niels ofte fra butikken med en flad fornemmelse – uden at vide om dagens træning tappede ind i netop dét, sælgerne havde brug for.
Når man spørger en forsamling af sælgere, om de har spørgsmål til en bestemt feature, eller om der er noget, de ikke forstår, så er det de færreste, der rækker hånden op og udstiller sin uvidenhed overfor kollegaerne
Men ved at træne sælgerne i et LMS-system, hvor de bliver testet i deres viden, kan Niels bruge netop denne information til at planlægge sine besøg. Denne gennemsigtighed er vigtig for Niels. Scanpan har et stort forhandlernetværk – ikke kun i Danmark, men i hele Norden. Ved at sætte online produkttræning på dagsordenen – og dermed måle på sælgernes performance, kan Niels og holdet bag Scanpan bruge deres tid og ressourcer fornuftigt.
Løsningen
Flyt produkttræningen (helt eller delvis) online og se målbare resultater
Løsningen på denne udfordring var i og for sig ganske simpel. Scanpan gjorde akkurat dét, de plejede at gøre – nu gjorde de det bare online i stedet. Og ifølge Niels betyder kombinationen af online og fysisk tilstedeværelse, at kvaliteten af deres salgstræningsindsats er markant højere.
Kvaliteten og indsatsen af det salgsarbejde vi laver i dag er meget mere målrettet, hvilket betyder, vi kan hæve bundniveauet i butikken. Det gør en verden til forskel
Så Niels tog instruktørkasketten på og samlede sine dygtige sælgere Mikkel, Kim og Søren i et af Scanpans demokøkkener på hovedkontoret. På den måde kunne de lave content til de næste mange måneder – på blot få dage.
Resultaterne
Scanpan øger effektiviteten og rækkevidden for deres træning - og sparer vigtige ressourcer på samme tid
Niels og Scanpans initiativ om at filme content betyder, at de kan træne flere butikker og flere medarbejdere på én gang. Med et enkelt (måske to) klik ligger træningsvideoen tilgængelig på SellersPoint og på den måde kan sælgerne tilgå materialet hvor og hvornår, det passer dem – og så mange gange, som de har brug for.
I dag kører Niels og hans team af sælgere stadig rundt og besøger deres forhandlere – for fysisk tilstedeværelse er vigtig! Men fordi Scanpan prioriterer målrettet, online salgstræning, kan de tilrettelægge deres fysiske besøg for at få det største udbytte.
Selvom du er velforberedt og har lavet en god præsentation, ved du reelt ikke, om du tapper ind i netop dét, sælgerne har brug for og de områder, hvor de kan udvikle sig.
Men det ved Niels med SellersPoint. Niels har nemlig på forhånd kunne tjekke statistikker for de enkelte butikker og se, hvor den kollektive produktviden måtte halte efter. Derfor kan han træffe datadrevne beslutninger og planlægge sine fysiske besøg i butikken, så han kan hjælpe sælgerne med at udfylde hullerne i deres produktviden.
Dét er optimering af arbejdsprocesser.
Lorem ipsum
Lorem ipsum dolor sit anet con sitido elecsa din amet
Anders Visborg
CMO & Co-founder