Studier viser, at virksomheder der effektivt træner sine medarbejdere gang på gang vinder over sine konkurrenter på markedet, som ikke prioriterer træning højt. Men hvordan opnår du effektfuld træning? Det korte svar er – online træning.
For at kunne forstå vigtigheden af online træning som værktøj, er det essentielt at forstå, hvem publikummet er. I dag er vi digitale på tværs af generationer og publikummet er bredt – lige fra implementering af iPads i børnenes skoler og institutioner til børnenes bedstemor, der er på Facebook og spiller WordFeud fra sin smartphone.
Tal fra Dansk Erhverv viser, at detailbranchen omsætter for 341 mia. kr. årligt og beskæftiger i alt 233.000 danskere. For at skille sig ud i den fysiske detailhandel og levere gode resultater er det vigtigt at have et dygtigt frontline personale med kendskab til produktsortimentet. Dette bør være en topprioritet for både leverandører og forhandlere. Medarbejdere i detailbranchen er nemlig ivrige efter at lære og opkvalificere sig. Denne kombination af læringsparathed og digitalisering er hvad der driver online læring i detailbranchen fremad. Ifølge en rapport fra LinkedIn Learning Blog siger 94% af ansatte, at de har lyst til at forblive ansat hos en arbejdsgiver, der investerer i deres udvikling.
Digitaliseringen tager over, og et voksende antal af institutioner og virksomheder benytter allerede online træning. Vi har listet nogle af fordelene ved denne type læringsform.
Fordele ved online salgstræning i detailbranchen
1. Online salgstræning sparer virksomheden for tid og penge
Alle har hørt den gamle traver – “tid er penge”. Og penge er ressourcer, som virksomheden kan bruge til at vækste på andre fronter. Med online træning får virksomheden en engangsudgift – når et sæt online læringsmateriale er lavet, kan det bruges igen og igen. Samtidig er der ingen omkostninger forbundet med at revidere eller opdatere træningsmateriale – der skal ikke printes nye manualer osv. Desuden sparer virksomheden penge på praktiske ting – såsom booking af underviser, lokaler, rejse- og indlogeringsomkostninger, som er forbundet med fysisk salgstræning.
2. Online salgstræning gør det muligt at imødekomme den enkelte deltagers behov
Som leverandør kan du være med til at skabe fleksible og bekvemmelige rammer for sælgernes online træning. Én af online træningens største styrker er muligheden for at tilgå materialet hvor og hvornår, det passer den enkelte. Ikke alle har de samme forudsætninger for læring, og ved at flytte træningen over på en digital platform, gør du det muligt for salgspersonalet at skabe de mest gunstige forhold for dem selv, når de skal lære. For nogle er det måske i bussen til/fra skole eller arbejde, hvor det for andre er i deres normale “swipe-time” på sofaen i reklameblokken. Desuden sikrer du dig, at brugeren lærer i sit eget tempo. Noget information kræver måske ekstra tid at fordøje for nogle, hvor andre nemt og hurtigt navigerer igennem. Ved online træning taber du hverken den medarbejder, der har brug for ekstra tid, eller den utålmodige medarbejder, der hurtigt har forstået pointen og gerne vil videre.
3. Online salgstræning skaber en bedre forankring af viden hos brugeren
Den online træningsform opmuntrer til interaktivt indhold, der er let fordøjeligt for brugeren. Studier viser, at modtageren er bedre til at fordøje og huske indhold fra en video eller en podcast end at læse side op og side ned af indviklede personalehåndbøger. Jo mere engagerende indholdet er, jo større er chancen for, medarbejderen vil huske informationen næste gang han/hun står på salgsgulvet.
4. Online salgstræning er struktureret og konsekvent
Ved at tilbyde online salgs- og produkttræning, har du selv indflydelse ift. at skabe nogle strukturerede rammer og et konsekvent “manuskript”, der ikke ændrer sig fra gang til gang. På denne måde sikrer du dig, at alle medarbejdere modtager den samme undervisning med det samme materiale, uanset om dit undervisningsmateriale bruges i 1 eller 100 butikker.
5. Online salgstræning kan skaleres – på ingen tid!
Et kursus kan ramme 10 eller 1000 medarbejdere – men tiden der investeres heri er den samme. Som leverandør kan du altså starte med at tilbyde træning af dit produkt i få butikker og derefter hurtigt implementere træningen i flere butikker – og opnå samme gode resultat.
6. Online salgstræning skaber målbare resultater og motivation hos brugeren
Med en LMS-platform (Learning Management System) som SellersPoint, er det muligt for medarbejdere såvel som ledelse at måle fremgang. Dertil er der et element af “gamification” forbundet med SellersPoints online læringsplatform, der gør det motiverende for brugeren at holde sig opdateret.
Når du ser på alle ovenstående fordele, er det da heller ikke svært at forstå, at online træning har set en stødt stigning over de seneste år. I andre dele af samfundet har denne læringsform også gjort sit indtog. Flere offentlige og private virksomheder har implementeret online læring i et eller andet omfang – eksempelvis i forbindelse med onboarding af nye medarbejdere. Skoler og uddannelsesinstitutioner arbejder hen mod at flytte de traditionelle undervisningsbøger til at blive 100% digitalt undervisningsmateriale.
Udfordringer ved online salgstræning i detailbranchen
Men er der ingen udfordringer ved online salgstræning? Jo, det er der. Mennesker er i dag udsat for konstant stimuli fra vores omgivelser – og meget af det kommer fra vores telefon. Derfor har vi en enormt svækket koncentrationsevne, og vi scroller lyn-hurtigt videre nedover vores feed på Facebook, Instagram, LinkedIn osv.
Denne udfordring imødekommes bedst ved at sikre bite-sized information, som brugeren kan indtage, når det passer ham/hende.
SellersPoint imødekommer i vid udstrækning specifik produkttræning og træning i generelle salgssituationer. For medarbejdere i detailbranchen kan det eksempelvis være nyttigt at lære hvordan de afdækker kundens behov, behandler deres spørgsmål, lukker et salg eller laver et opsalg, samtidig med, de modtager den fornødne træning om produkterne på hylden. Her er vi tilbage til, hvordan du skiller dig ud. Det er umuligt at komme uden om vigtigheden af god kundeservice, når vi taler fysisk detail. Og god kundeservice er godt produktkendskab på samme måde som godt produktkendskab er god kundeservice.