Resultatet af vores årlige adfærdsundersøgelse

Hvor stor indflydelse har pris, placering og produktviden på, hvilke varer sælgerne anbefaler kunderne? I hvor vidt omfang anbefaler sælgerne produkter, de ikke har en grundig viden omkring? Find ud af det her.

I vores årlige brugerundersøgelse har vi spurgt ind til sammenhængen mellem salg og produktkendskab hos salgsmedarbejderne, når de står på gulvet med kunden. I dette blogindlæg deler jeg deres svar med dig. 

Måske vil svarene overraske dig – måske ikke.

Hvad har størst indflydelse på, hvilke fuldprisvarer du sælger i butikken?

I detail er det almindeligt kendt at produktets placering, kampagner og tilbud har stor betydning på salget. For at beskytte jeres brand er det vigtigt også at kunne sælge varer til fuld pris. Så er det ikke tankevækkende at flere end 80% af salgsmedarbejderne svarer, at deres produktviden er dét, der har størst indflydelse på, hvilke varer de sælger til fuld pris i butikken? 

Hvor ofte anbefaler du produkter til dine kunder, som du IKKE har en grundig viden omkring?

Ingen ønsker at udstille sin uvidenhed – heller ikke sælgere. Dette understreger vigtighed af, at du som leverandør prioriterer produkttræning hos dine forhandlere. Sælgerne er dine vigtigste allierede, når det gælder om at skubbe varer over disken.

I hvor høj grad oplever du, at dine bedste kundeoplevelser bliver skabt på baggrund af din produktviden?

Med onlinehandlen der brager derud af, står og falder overlevelsen af fysisk detail med niveauet af kundeservice. Hvis en kunde oplever god service er de også tilbøjelige til at komme tilbage. Endnu engang tegner der sig et tydeligt billede. Også i forhold til at yde god kundeservice har produktkenskab stor indflydelse. 

I hvor høj grad har din produktviden indflydelse på, om du anbefaler dine kunder produkter af højeste pris frem for laveste pris?

I forhold til sortimentsammensætning i detail taler man tit om, at man skal være dækket ind med 3 salgs løsninger i alle produktkategorier. Produkter der er “gode” “bedre” og “bedst”. For at sælgerne succesfuldt kan lave opsalg til “bedre” og “bedst” modellerne er produktviden igen afgørende. 

I hvor høj grad har produkttræning fra dine leverandører indflydelse på, om du anbefaler produkter fra deres brands til dine kunder?

Blandt sælgerne er der stor velvillighed til at lære og dygtiggøre sig. Brug denne opbakning til at skaffe dig en plads i sælgernes bevidsthed – bliv top of mind, når de står i mødet med kunden. Ved at give dem opkvalificerende træning skaber du loyale brandambassadører – og det vil smitte positivt af på din bundlinje. 

Foretrækker du at gennemføre produkttræning fysisk i butikken på et aftalt tidspunkt, eller online når du selv finder tid i din hverdag?

Mere end halvdelen af de adspurgte foretrækker en kombination af fysisk og online træning. Begge dele har styrker og svagheder. Hvis du kunne tænke dig at læse mere om dette samt fordele ved at kombinere fysisk og online tilstedeværelse, kan du læse det her. 

Konklusion

Denne spørgeundersøgelse taler for sig selv. Salgs- og produkttræning har indflydelse på salgsmedarbejderens adfærd og i sidste ende salget af produkter i butikken. Så hvis du spiller dine kort rigtigt, kan du blive top of mind hos salgsmedarbejderne, så dine produkter bliver solgt på troværdig vis og anbefalet over dine konkurrenters alternativer.

Hvis du kunne tænke dig at høre mere om, hvordan du bliver top of mind, kan du booke et uforpligtende møde med en af vores træningseksperter.

Del denne artikel
Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Relaterede indlæg
Læs mere fra SellersPoint

Hvordan opnår du effektfuld træning? Det korte svar er - online træning. Det lidt længere svar, kan du læse dig til i denne artikel.

Alle der beskæftiger sig med detailbranchen - om det er fra et leverandør-, forhandler- eller sælgersynspunkt kan blive enige om, at salgstræning er alfa og omega for at øge bundlinjen. 

Vi lever i den digitale tidsalder, hvor online handlen brager derudad. Kundestrømmen i de fysiske butikker er faldende, og der er kamp om kundernes penge. Derfor er det din vigtigste opgave at sørge for, at kunderne forlader butikken med dine produkter. Hvordan gør du det?

Træning i produktkendskab kan være meget tungt og tørt. Du opnår sjældent de bedste resultater ved at tilbyde dit personale et enkelt- eller flerdages kursus. Vi har samlet vores 6 bedste råd til at forbedre jeres produkttræning.

Værsgo

Modtag din gratis guide via email

Værsgo

Modtag din gratis guide via email

Værsgo

Modtag din gratis guide via email

Tak! Du modtager snart en mail fra os

Du modtager din beregnede pris indenfor 12 timer. Tjek eventuelt dit spam-filter, hvis mailen ikke er nået frem.

Tak for din booking!

Vi vender tilbage hurtigst muligt med en bekræftelse på din demo