Vidste du, at det kan tage op til 2 år før, at en nyansat medarbejder er lige så produktiv, som medarbejderen de erstatter?
Det lyder dyrt, ikke sandt? Et godt onboarding program kan hjælpe med at få nyansatte oplært i deres arbejdsopgaver og dermed skabe produktivitet blandt nyansatte meget hurtigere.
Men hvad udgør et godt onboarding program? I denne artikel fokuserer vi specielt på oplæringsaspektet af onboarding processen. Vi kommer til at dele vores top-10 over de bedste øvelser for en effektiv onboarding strategi – herunder også en handy checkliste til slut, som kan hjælpe med planlægning.
Klar på det? Så lad os starte.
Top-10 bedste øvelser for en succesfuld onboarding
Når vi tænker på onboarding, er noget af det første der rammer os, tanken om alt papirarbejdet og medarbejderens første møde med teamet. Alligevel er det oplæringsmæssige en vigtig del af onboardingen. Det er vigtigt at støtte sine nyansatte og ikke blot træne dem i virksomhedens retningslinjer og procedurer, men også huske at indvie dem i den viden og de færdigheder, de har brug for, for at blive succesfulde (og produktive) i deres nye rolle.
Hvorvidt onboarding programmet er vellykket eller ej, påvirker ikke kun hvor produktiv de nye medarbejdere vil være, men ligeledes deres førstehåndsindtryk af virksomheden og sandsynligheden for, at de bliver i virksomheden.
Her har du 10 øvelser, der kan hjælpe virksomhedens nye medarbejdere med at få en flyvende start!
1. Gør det sjovt
Spil-baseret læring kan hjælpe med at gøre onboardingen sjov for nyansatte, da du ved at holde dem engageret har mulighed for at sørge for, at deres førstehåndsindtryk ikke bliver ”wow, det her oplæring er kedeligt”.
Du kan også forsøge at få virksomhedens ånd ind i spil-baserede kurser gennem fortælling. Spil-baserede platforme, som SellersPoint, lader dig skræddersy den fortælling som ansatte tilgår når de lærer.
Hvis du er en detailkæde, vil du højst sandsynligt gerne have nye medarbejdere til at forstå, hvor vigtigt gode kundeoplevelser er for virksomhedens succes. Fortællinger omkring kundeoplevelser og vigtigheden af dem, hjælper med at illustrere virksomhedens mål til nye medarbejdere på en måde, der er nem at forstå og tro på.
2. Benyt mikrolæring for at undgå at overvælde medarbejderen
Nyansatte har meget at lære. Det værste du kan gøre, er at give dem alle informationer de skal bruge i løbet af deres første uge, da det nemt kan lede til en overvældende fornemmelse.
Mikrolæring er en god måde at hjælpe nyansatte med at lære de væsentligste informationer uden at overvælde dem. Nedbryd materialet i mindre bidder, så medarbejderen kan tage kurser på en mere afslappet facon. I stedet for at blive blæst bagover med et ton af information kan nyansatte fokuserer på små dele af information ad gangen. Dette forbedrer ikke kun deres forståelse af materialet, men ligeledes hvor godt de husker materialet.
3. Strukturér dit program ved hjælp af moduler
Et andet tip til at undgå at overvælde den nye medarbejder, er ved at prioritere læringsmateriale således at det bliver opdelt i moduler. Du kan strukturere dit program så nyansatte har mulighed for at lære det basale først og så dykke dybere ned i andre emner løbende.
Eksempelvis kunne du have et introduktionskursus i produktkendskab, som dækker over basale funktioner og fordele. Efter det basale kursus er færdiggjort, kan der tilbydes mere avancerede kurser i produktdetaljer og ligeledes tips til hvordan man anbefaler produkterne til kunder.
Målet er prioritering af den information, som nyansatte har brug for til opstart og så derefter stille muligheder til rådighed, således at medarbejderen har mulighed for at skabe sig en bedre forståelse af virksomheden.
4. Træn medarbejderen i den rigtige information
Du skal selvfølgelig oplære dine nyansatte i virksomhedens politikker og procedurer, men overvej hvad de ellers har brug for, for at blive succesfulde i deres rolle. Hvilke emner kunne du oplære dem I, som ville gøre dem mere produktive?
For eksempel bør du overveje at inkludere træning i:
- Produktkendskab
- Salgsteknikker
- Virksomhedens kultur
- Informationssikkerhed
5. Oplær medarbejderen i at benytte virksomhedens digitale værktøjer
Et andet vigtigt emne er at oplære nyansatte i den teknologi og de værktøjer organisationen benytter. Hver virksomhed bruger forskellige værktøjer og målet er at få dine nyansatte til at føle sig sikre i at benytte disse værktøjer.
En god måde at gøre de nyansatte selvsikre i at bruge virksomhedens systemer er gennem simuleringer. Du kan skabe simuleringer, som lader medarbejdere øve sig i at benytte værktøjerne i et risikofrit miljø, hvor du kan give øjeblikkelig feedback, hvis de laver fejl. Bare sørg for at dine simuleringer er interaktive og bidrager til at bygge selvtillid – altså ikke blot guider brugere blindt igennem en opgave ved at skubbe dem i den rigtige retning.
6. Inkludér ledelsen
Vi har talt meget om e-læring, men det er vigtigt at påpege, at ikke alt oplæring bør foregå online. Fysiske møder er en vigtig del af onboarding programmet. Nyansatte bør møde deres ledere i løbet af deres første uge for at afstemme forventninger til opstarten. Men bare fordi denne del af oplæringen sker ansigt til ansigt, er det ikke ensbetydende med at det ikke kan indgå i online programmet. Mange systemer tillader at uddele belønninger for fysiske interaktioner. En måde kunne være at inkludere dem som kurser, hvor du blot tilføjer ”Afhold møde med din leder” som et kursus og derefter belønner den ansatte manuelt i systemet, når mødet er gennemført.
7. Giv medarbejderen en tydelig retning for udvikling
Meget få ansatte har lyst til at blive i samme rolle for evigt. Ledere bør derfor give nye ansatte en tydelig retning for fremtiden med hensyn til forventninger og karrierevej. Her kan du også benytte online læringsforløb til at hjælpe dem på vej.
Tilbyd kurser omkring forskellige emner og færdigheder, så medarbejderen kan øge sine kompetencer inden for emner der interesserer dem. Dette vil ikke kun få dine ansatte til at føle sig værdsatte (hvilket vil reducere risikoen for opsigelser), men ligeledes give dig mere værdifulde medarbejdere som er engagerede og kyndige.
8. Tilbyd ressourcer efter behov
Uanset hvor god din onboarding strategi er, vil nyansatte ikke kunne huske alting. Derfor er det vigtigt at kunne tilbyde ressourcer efter medarbejdernes behov – om det er spil-baserede kurser, et intranet eller simuleringer.
Husk på at repetition er lig med fastholdelse af information. Derfor bør du altid holde læringen tilgængelig, så medarbejderne kan tilgå kurserne lige så ofte, som de oplever behov for det.
9. Få medarbejderens feedback
Undrer du dig over, om dit onboarding program virker? Sommetider er det bedste, du kan gøre blot at spørge. Feedback fra nyansatte, der deltager i onboarding programmet, er et vigtigt led i at gøre programmet mest effektivt.
Nogle læringssystemer, såsom SellersPoint, har feedback værktøjer indbygget, så ansatte kan kommentere, bedømme og sende feedback på indholdet på platformen.
Du kan også bede om feedback i løbet af de fysiske møder – du kan endda gøre det til et særskilt kursus, som skal gennemføres som en del af onboarding programmet. Det vigtigste ved feedback, er at du handler på det. Der er ingen grund til at indsamle feedback, hvis ikke der er kapacitet til at foretage forbedringer på daværende tidspunkt.
10. Mål, optimér og gør det bedre
Udover indsamling af medarbejderens feedback kan du også benytte analyser til at evaluere og forbedre onboarding programmet.
Mange moderne læringssystemer strækker sig udover den standard rigtigt/forkert matrix, som et traditionelt LMS-system tilbyder. Ved de nyere systemer kan du identificere faldgruberne og arbejde mod at forbedre dem i realtid.
Du kan også bruge statistikken til at udpege hvilke medarbejdere, som har behov for ekstra hjælp i forbindelse med oplæring og ligeledes hvilket indhold der præsterer under niveau og dermed godt kunne bruge mere opmærksomhed.
Der er tonsvis af data tilgængeligt når man skifter til et moderne læringssystem. Sørg derfor for at sætte tid af til at dykke ned i onboarding programmets indhold, analyser resultaterne og arbejd dig hen imod at forbedre kurserne.
Onboarding af nye medarbejdere bør ikke være noget der ryger i glemmebogen. Evaluer regelmæssigt dine resultater og lav forbedringer, så du får mest muligt ud af dine nyansatte.
Pointen
Onboarding af nye medarbejdere bør være mere end blot noget papirarbejde, der skal udfyldes samt en manual til virksomhedspolitikken. Hvis det bliver gjort rigtigt, kan dette onboarding program øge fastholdelsen af medarbejdere, gøre dem mere produktive og hjælpe til at der bliver rekrutteret top-talenter i fremtiden.
Et godt onboarding program udvikler effektivt de nyansatte i form af færdigheder, viden og vigtigst af alt – selvtilliden de har brug for, for at blive succesfulde i deres nye rolle.
Disse øvelser sørger for, at dine nye medarbejdere får en flyvende start:
- Gør processen sjov med spil-baseret læring
- Nedbryd indholdet til mikrolæring
- Prioritér indholdet og benyt moduler for at undgå at overvælde medarbejderen
- Oplær medarbejderen i, hvad de har brug for, for at blive succesfulde – ikke blot virksomhedens politikker.
- Inkludér oplæring i virksomhedens digitale værktøjer
- Inkludér ledelsen og fysiske møder: Aldrig sæt din lid udelukkende til e-læring.
- Sæt en tydelig retning for udvikling fremadrettet
- Bed medarbejderen om feedback
- Sørg altid for at måle og forbedre på onboarding programmets indhold